* NABİ ŞENSOY İLE SÖYLEŞİ

Türkiye’nin Washington Büyükelçisi Nabi Şensoy CNN Türk’te Hande Atay Alam’in sorularını yanıtladı.

19 Ocak 2007, Washington, D.C.

Alam: Efendim, öncelikle CNN Türk'e konuşmayı kabul etttiğiniz çok teşekkür ederiz. Bugün biliyorsunuz, çok üzücü bir olay yaşadık. Agos gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Hrant Dink’in öldürülmesiyle ilgili sizin hislerinizi ve düşüncelerinizi alabilir miyiz öncelikle?

Şensoy: Tabiatıyla bu havadisi aldığımız zaman bizim üzerimizde herşeyden evvel büyük bir üzüntü, hatta şok etkisi yarattı. Çünkü herşeyden evvel Hrant Dink, Türkiye'nin önde gelen gazetecilerinden bir tanesiydi. Onun için bu saldırıyı şiddettle kınayan seslere gönülden ben de katılıyorum. Tabiatıyla, Türkiye çok yüksek düzeyde bir entellektüeli ve çok iyi bir gazeteciyi kaybetmenin üzüntüsünü bir millet olarak yaşıyoruz. Tabiatıyla, buradan ailesine ve başta Ermeni cemaatimiz olmak üzere bütün Türk toplumuna, bütün Türk halkına başsağlığı diliyorum.

Alam: Bu olay sizce Amerika’da Kongre’de Ermeni soykırımı tasarısını nasıl etkileyecek?

Şensoy: Şimdi Ermeni tasarısı biliyorsunuz, Amerika’da ve başka ülkelerde uzun müddettir gündemde olan bir konu. Biz bu konunun yanlış bir yaklaşım olduğunu düşünüyoruz, çünkü Türkiye ile Amerika arasındaki yahut Türkiye ile Ermenistan arasındaki ilişkilere yararı olmayan bir takım faaliyetler yahut da teşebbüsler olarak gözüküyor. Başka ülkelerle de ilişkilerimizi de etkiledi. Bizim bütün temennimiz bu güne kadar olduğu gibi bu tasarının da, bundan evvelkilerin akıbetine uğrayacağı, Kongre’den sağduyulu Kongre üyelerinin sayesinde, ki bu konuda Bush yönetiminin de tam desteği vardır, böyle bir konunun geçmeyeceğini tahmin ediyorum açıkçası. Temenni ediyorum. Ve herşeyden evvel Türk-Amerikan ilişkilerinin geleceği, selameti, dostluk ve müttefiklik adına böyle bir gelişmenin olmayacağını düşünüyorum. Tabiatıyla, bu acı hadise belki hafızalardan kolay kolay silinmeyecektir. Ama bütün bunun sonucunda tasarıyla ilgili çok değişik bir algılamanın olacağını zannetmiyorum. Kendi ‘merit’leri üzerinden, olayın gerçekleri neyse onun üzerinden milletvekillerinin, Amerikan Kongresi’nin sağlıklı bir karar alacağını ve böyle bir tasarıyı benimsemeyeceğini zannediyorum.

Alam: Peki, biliyorsunuz Temsilciler Meclisi Başkanı Nancy Pelosi de bu tür girişimlere destek veren bir kişi, bu sizce nasıl etkileyecek?

Şensoy: Tabiatıyla söyleyeceğim şudur, kampanya sırasında söylenen sözler her zaman geçerli olmakla birlikte, politikacılar iktidara geldikten sonra yahut da sorumlu mevkilere geldikten sonra tabiatıyla gerçekleri daha iyi görme imkanına kavuşurlar. Ve zaman içinde o görüşlerinde değişiklikler yaparlar. O bakımdan benim de ümidim şu anda Demokrat ağırlıklı bir Kongre söz konusu olduğuna göre, bu göreve, bu yüce görevlere gelen kimselerin, yani Sayın Pelosi’nin ve diğer komite başkanlarının kendi sorumluklarının layıkiyle yerine getireceklerini ve o sorumluluklar tahtında hareket edeceklerini zannediyorum.

Alam: Yani Türk Amerikan ilişkilerinde çok büyük bir değişiklik olmayacağını söylüyorsunuz.

Şensoy: Yani şunu söylemek istiyorum, o mevkiye gelen insanlar her halükarda Türk Amerikan ilişkilerinin önemini bilen ve o mevkiye geldikten sonra da daha iyi kavrayabilen insanlardır. Ona değer verenler, bu ilişkinin devamına değer veren insanlar, tabiatıyla o sorumluluk hissi dahilinde hareket edeceklerdir diye ümid ediyorum. Çünkü Türk-Amerikan ilişkileri sıradan bir dostluk ve müttefiklik ilişkisi değildir, sadece iki ülkeyi ilgilendirmez. Ayrıca bizim işbirliği yaptığımız çok alan vardır, çok bölge vardır, çok ülke vardır. Bütün bunların ilişkilerimizde zaman zaman dikkate alınması lazım. Biz de bunları her zaman dikkate alıyoruz. Amerikalı dostlarımız da bunlara itina etmişlerdir. Bundan sonra da itina edeceklerine eminim.

Alam: Bu Ermeni soykırımı tasarısı geçtiği taktirde Türkiye’nin tavrı ne olur?

Şensoy: Şimdi tabiatıyla, o spekülasyonlara girmek istemiyorum. Bizim bütün amacımız herşeyden evvel böyle bir tasarının geçmemesini sağlamaktır herşeyden evvel. Bu konuda Bush yönetiminin desteği arkamızdadır. Kongre’de bize, bizim gibi düşünen dost milletvekilleri vardır. Eminim ki, onlar da bu çalışmalarda bizlere yardımcı olacaklardır. Ve sonuç itibariyle bu tasarının herhangi bir şekilde Türk-Amerikan ilişkilerine zarar vermemesi için elinden gelen herkesin yapması gerektiği kanaatindeyim.

Alam: Çok teşekkürler efendim.

Şensoy: Ben teşekkür ederim, sağolun.